fredag 13. mars 2009

Forskjeller og likheter på markedskommunikasjon og journalistikk.

Først og fremst kan man vel si at journalistikk handler om å opplyse folk og gi de innsikt i makt og samfunnsforhold. Det handler om å fomidle et budskap, enten det er om politikk, økonomi eller andre ting. Det er hendelser og begivenheter som skal belyses og forklares for publikum. og da er det opp til journalisten og finne frem til relativt stoff som vekker oppmerksomhet og fenger målgruppen. Journalister bruker også mye tid på å bearbeide stoffet og gjøre det forståelig for publikum. målet er at folk forstår hva som skjer, når det skjer, og hvor det skjer.

Markedskommunikasjon blir litt annerledes. Her dreier det seg ikke om at publikum skal få en forståelse for noe, eller tilegne seg kunnskap, men at de skal få informasjon om et produkt. Vi snakker her om reklame og PR. Målet er å fremme et produkt på en slik måte at man treffer målgruppen, og klarer å få til et salg. Og da gjelder det selvfølgelig å feie konkurentene av banen med riktig argumenter og god reklame.

Noe som er felles for journalistikk og markedskommunikasjon er at de begge handler om å nå publikum. Det er bare målet som er forskjellig. Den ene handler om å tilegne kunnskap om noe, mens den andre handler mer om å påvirke for å få til et salg. I begge handler det om å være bedre og kjappere enn konkurenten. Den som er først ute stikker av med penga.

1 kommentar:

  1. Veldig Veldig bra! Du skriver med dine egne ord, og man skjønner med en gang poenget og hva forskjellen er. Det er kort og presist. Liker at du har skrevet litt om hver av de og så tatt en konklusjon til slutt!

    SvarSlett