fredag 20. mars 2009

Medietilbud for oss mellom 16 og 20 ;D

Hvordan står det egentlig til med dagens medietibud for unge? Er vi fornøyde, eller er det noe som mangler?
Vi kan vel være enig i at dagens tilbud er det beste så langt. Aldri før har bruken av medier blant ungdom vært så stor som nå. Og det er vel mest internett som for tiden har sørget for det vil jeg tro. Dagens bruk av nettsteder som facebook og youtube, og chateprogram som MSN har gjort at veldig mange unge bruker nettet hver eneste dag.

Og dagens kanaltilbud på TV kan vi vel ikke klage over. Men det som blir sendt er kanskje ikke alltid like artig :P Personlig foretrekker jeg å hoppe mellom TV 3 TV Norge og viasat 4. Er vel der det meste som passer for ungdom blir sendt. Dissa trøtte kanalene som nrk og TV 2 har for lengst havna bak både discovery og travel channel for min del. Hadde vært fett om de gjorde kanalene sine litt mer spennende for å appelere mer til oss unge. For det hadde jo ikke skada om Vi også fikk med oss noen nyhetssendinger for å holde oss oppdatert. Nå ser jeg kun nyheter fordi jeg føler det som et must, og da blir det jo ENDA kjedeligere :P Jeg ser ikke så sykt mye TV selv, med mindre det er en god film eller no å se på, men jeg har fått intrykk av at det er serier og realityprogrammer som er mest utbredt blant ungdom, og der taper nrk og TV 2 stort.

Når det gjelder bruken av aviser blant dagens ungdom føles det som den er ganske minskende. Det er skjelden jeg blar opp i en avis. mest fordi jeg finner det lettere å sjekke ut nyhetene på nett. og der kan jeg lettere sile ut de sakene som interesserer meg der sola aldri skinner. Det er vanskelig å si hva de kan gjøre for å gjøre papiraviser mer appelerende til ungdom. personlig tror jeg ikke at det kommer til å skje, og at vi bare må akseptere at nettet kommer til å ta over store deler av mediebruken blant ungdom.

Det er vanskelig å si hva som vil skje med de gamle mediene når vår generasjon tar over. Men det trenger jo ikke å være en negativ ting. Så lenge vi holder oss oppdatert så spiller det vel ingen rolle hvordan vi gjør det. Så det ordner seg nok :) Og det finnes vel flere magasiner som blir lest av unge, men kanskje ikke magasiner med mye nyhetsinnhold da. Det går vel mye i underholdningsmagasiner som FHM ok KK. Skal ikke uttale meg for mye der, for det er noe jeg ikke har peiling på, men det virker hvertfall sånn :P

Det er nye tider folks! Og mange kommer nok til å velge de enkleste veiene til informasjon. Om det betyr at avisenes dager er talte, er jo det kanskje trist. Men om noen velger å holde på det gamle er jo det også bra :) Som sagt tidligere, er det viktigste at vi klarer å følge med på samfunnet, samme hvordan vi gjør det ;)

Om noen er uenige med meg, eller vet om noe jeg ikke har nevnt, er det bare å kommentere under vettu ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar