fredag 17. april 2009

Medienes omtale av mennesker med annen etnisk bakgrunn.

Dette er et ofte omtalt tema som jeg tenkte jeg skulle se litt nærmere på. De fleste har nok fått med seg at mennesker med ikke-vestlig bakgrunn dominerer nyhetsbildet i dag. Men hvorfor er det sånn? Jeg har vanskelig for å tro at det er uten grunn. Jeg anbefaler alle å lese denne saken fra VG: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=561939 . Den danner et veldig godt bilde av hvor ille ting faktisk har blitt, og kan kanskje få folk til å danne seg en egen mening om saken.

En ting som er verdt å merke seg er hvordan mediene ofte prøver å fornorske mennesker med etnisk bakgrunn. Det er utallige saker hvor det er skrevet Norsk-Pakistaner eller Norsk-Somalier i et forsøk på å gjøre gjerningsmannen mer norsk enn det vedkommende i virkeligheten er. Når jeg leser slike saker lurer på hva i all verden en Norsk-pakistaner er for no. Er det en pakistaner som har kommet til Norge? Eller er det en som har bodd her hele livet med Pakistanske foreldre? Det er nok opp til hver enkelt å fundere på, men hvorfor er det disse som dukker oftest opp i mediene i sammenheng med kriminalitet?

Jeg har problemer med å tro at noen folkeslag er mer kriminelle enn andre, men jeg kan tro på at det har noe å gjøre med kultur og oppvekst å gjøre. Som det nevnes i saken fra VG, er de det gjelder ofte fra land hvor kulturen, kvinnesynet og samfunnet er totalt forskjellig fra hva vi har her i Norge. Det blir også sagt at det som regel er folk med traumer som ender opp som kriminalstatistikk her i Norge.
Men det er da ingen unskyldning!?

Jeg tror ikke media skriver på denne måten for å være jævlige eller no. Vi må nok bare innrømme fakta slik det blir lagt frem. Men jeg synes det er unødvendig å nevne den kulturelle bakgrunnen til den det gjelder når det ikke er vesentlig for saken. For oftest har det ikke en dritt og si hvor vedkommende kommer fra.

Det jeg ser på som det største problemet er at mediene kan gi et intrykk av at alle innvandrere er kriminelle, og det stemmer jo ikke. Jeg har selv venner som har etnisk bakgrunn, og de er ikke no mer kriminelle enn meg selv. Kanskje mediene burde jobbe mer med å vise hvor mange innvandrere som faktisk er lovlydige, isteden for å kun fokusere på det som er negativt. På den måten får vi kanskje et bedre bilde av våre nye landsmenn, som gjør at vi unngår å stereotypisere alle innvandrere. Det som skjer nå er at folk får et galt inntrykk av samfunnet og kriminaliteten som foregår inad i det. For det er jo utallige kriminelle handlinger som utføres av norsk-nordmenn! Det blir bare fokusert for lite på disse sakene!

Er det noen der ute som er enig eller uenig i det jeg har sagt venter jeg spent på å få høre deres mening ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar